Wegenbouw
In de wegenbouw wordt asfalt voornamelijk gebruikt voor de wegenbouw.
We spreken van asfaltverharding als de verharding uit één of meer lagen beton (asfalt) bestaat.
Nederland kent rijkswegen, provinciale wegen, lokale wegen en vaarwegen, die allemaal een ander type asfaltmixontwerp en asfaltconstructie gebruiken.
Vanwege de (hoge) verkeersdrukte is het essentieel om de asfaltweg in goede staat te houden. Daarnaast is het van belang dat de asfaltweg is ontworpen om bestand te zijn tegen wisselende weersomstandigheden en zwaar vrachtverkeer.
De juiste vormgeving van het asfalt draagt bij aan een optimale levensduur van de asfaltverharding. Asfalt kan ook worden toegepast op luchthavens, parkeerdaken en fietspaden.
Duurzaamheid
Onderhoudsmaatregelen en oppervlaktebehandelingen om de levensduur te verlengen zijn preventieve maatregelen om schade te voorkomen.
Door de verlengde levensduur wordt het wegdek onderhouden zonder dat het asfalt vervangen hoeft te worden.
Duurzaam en preventief onderhoud wordt daarom steeds belangrijker in de wegenbouw. Door de verzegelingsmethode is bitumenemulsie een verjongde bitumineuze emulsie die wordt geleverd met een verjongende component. In de verkeerscontext speelt het verhogen van het tempo van asfaltrecycling en asfaltrecycling een belangrijke rol.
De intensiteit van het verkeer, de weersinvloeden en veroudering kunnen veel verschillende soorten schade aan asfalt veroorzaken.
Schokken zoals zware belasting (verkeer), veranderende weersomstandigheden en dooizouten veroorzaken slijtage en veroudering van de asfaltverharding.
Hierdoor kan schade aan de asfaltconstructie ontstaan, zoals scheuren en gaten.
Voorkomen is beter dan genezen, maar in sommige gevallen is asfaltreparatie onvermijdelijk. Als asfalt breekt, is het van groot belang om het asfalt zo snel mogelijk te repareren, om de aantasting van het asfalt te beperken. Asfaltreparatie is essentieel voor de levensduur van het asfalt, asfaltreparatie beperkt het verouderingsproces.
Wat is asfaltreparatie?
Wanneer de asfaltwegreparatie niet op tijd wordt uitgevoerd, zal vocht en vuil in het asfalt doordringen, waardoor de schade toeneemt.
Een tijdige asfaltreparatie verlengt de levensduur van het asfalt en beperkt daarmee het risico dat de asfaltconstructie moet worden vervangen.
Asfaltreparaties omvatten het pleisteren of afdichten van bestaande asfaltverhardingen.
Daarnaast kunnen reparatiewerkzaamheden bestaan uit conserveringsbehandelingen of reparatie van bestrating, of het afdichten van scheuren en voegen.
In het kader van duurzaamheid en kostenreductie is het van belang om het asfalt zo snel mogelijk te laten repareren. Waar wordt asfaltreparatie voor gebruikt? Door de verscheidenheid aan asfaltwegen zijn er veel technieken om asfaltschade te herstellen en technieken om schade door asfaltwegen te herstellen.
Asfaltschade zoals scheuren en voegen kan worden gerepareerd met een asfaltvoegkit.
Asfaltreparatie kan worden bewerkstelligd met voegafdichtingen op basis van gemodificeerde bitumen, waarbij beschadigingen zoals scheuren en gaten in het asfalt worden opgevuld. Daarnaast worden bitumineuze emulsies gebruikt om bestaande asfaltconstructies te herstellen of af te dichten. In het kader van asfaltreparatie worden bitumenemulsies gebruikt voor het repareren van rafels, scheuren, barsten en het bijwerken van verbindingsvoegen.
Levensduurverlengend onderhoud (LVO) is een preventieve behandeling van asfalt, om verschillende soorten aantasting te voorkomen.
Door de verharding af te dichten wordt er preventief onderhoud gepleegd, wat de levensduur van het asfalt verlengt.
Door de preventieve behandeling aan de asfaltweg wordt de levensduur van het asfalt verlengd zonder dat het asfalt vervangen hoeft te worden.
Asfaltconstructies en wegoppervlakken worden blootgesteld aan weer, UV-stralen weersinvloeden en stof.
Door deze effecten verhardt het bitumen van de bitumenlaag, waardoor poriënscheuren ontstaan en het hechtvermogen met de jaren afneemt.
Levensverlengende uitharding wordt uitgevoerd om de oorspronkelijke eigenschappen van het asfalt (mastiek) te herstellen.
In termen van duurzaamheid is levensduurverlengend onderhoud het meest geschikt om bestaande verhardingen en asfaltconstructies in goede staat te houden.
Wat verlengt de levensduur van asfalt?
Door middel van preventieve afdichting worden wegen behandeld met een bitumenemulsie met een verjongend component.
Bij het aanbrengen wordt een dun laagje bitumineuze emulsie aangebracht, het bitumen zorgt ervoor dat het bitumen weer geoptimaliseerd en beschermd wordt.
Bitumenemulsie aangevuld met verjongende ingrediënten, werkt als een versterkende en verjongende emulsie.
Preventief onderhoud aan het wegdek wordt door LVO-maatregelen uitgevoerd zonder dat het wegdek hoeft te worden vervangen.
Overigens is het mogelijk om de levensduur van gekleurd bitumen te verlengen dankzij een hernieuwbare emulsie die in kleur kan worden aangebracht.
Levensverlengend onderhoud is mogelijk bij rijkswegen, N-wegen, lagere ordewegen en de hierbij aanliggende of losliggende fietspaden.
Wat is het effect van preventieve behandeling op asfalt?
Door de werking van bitumenemulsie op verouderd bitumen, herwint het bitumen zijn viscositeit dankzij zijn verjongende component.
Bitumenemulsie regenereert en herstelt de verouderde mastiek van de coating.
De aangebrachte verjongende emulsie herstelt tevens de hechting met de omringende stenen (hechtbruggen).
Waarom oppervlaktebehandeling?
Oppervlaktebehandeling is een uithardingstechniek voor het behandelen van asfaltverhardingen. Oppervlaktebehandeling is het meest effectief voor oppervlakken met kleine beschadigingen zoals slijtage.
Door het asfaltoppervlak te behandelen wordt het verslechteringsproces van het wegdek behandeld, waardoor verdere schade aan het wegdek wordt beperkt.
De verhardingsbehandeling wordt uitgevoerd in de bovenste laag van de asfaltverharding.
Voor oppervlaktebehandeling kunt u ervoor kiezen om de toplaag asfalt te vervangen of een nieuwe laag op het bestaande asfalt aan te brengen.
Wat is oppervlaktebehandeling?
Er zijn verschillende toepassingen voor de behandeling van bestrating, afhankelijk van het type bestrating en de verkeersintensiteit.
Op basis daarvan kan de meest geschikte en gewenste uithardingsmethode voor asfaltbehandeling worden gekozen.
Om verdere schade aan asfaltwegen te voorkomen, is oppervlaktebehandeling een kosteneffectieve, langdurige en relatief snelle methode om asfalt uit te harden.
Slijtvaste asfaltverharding, bieden wij ook een gemodificeerde lijm aan die speciaal geschikt is voor dijkslijtage waarbij het product niet uit het dijkoppervlak vloeit.
Asfaltemulsiebeton is een milieuvriendelijke uitharding, synthetische emulsie is ook verfbaar.
Naast het behandelen van grote oppervlakken is het ook mogelijk om kleinschalige projecten handmatig te realiseren waar spuiten niet geschikt zijn voor gebruik, zoals bruggen en fietspaden.
Waar wordt oppervlaktebehandeling voor gebruikt?
Door middel van een oppervlaktebehandeling wordt een conserverende laag aangebracht op bestaande asfaltverharding.
Scheuren en spanten worden door oppervlaktebehandeling gerepareerd en het asfalt is weer veilig doordat de bestrating weer is voorzien van de juiste slipweerstand.
Bovendien wordt door de oppervlaktebehandeling gegarandeerd verdere aantasting van het asfalt voorkomen.
Na de oppervlaktebehandeling is de asfaltlaag weer optimaal beschermd tegen UV-stralen, vuil en weersinvloeden. Oppervlaktebehandeling verlengt ook de levensduur van de bestrating.